Persbericht: Eerste ledenvergadering een succes

19 mei 2014

Eerste ledenvergadering Valentijngenootschap succes

17 mei jl. vond de eerste ledenvergadering van het onlangs opgerichte Valentijngenootschap plaats in restaurant Bellevue te Sliedrecht. Het genootschap is in het leven geroepen om het romantische boek te promoten door het instellen van een prijs en een daaraan gekoppelde manifestatie voor auteurs en hun lezers. Zo’n 10 miljoen keer werd dit genre in 2013 uitgeleend in de bibliotheken. Toch valt er volgens het bestuur nog veel te doen.

Publieksprijs

Voorzitter Gerda van Wageningen legde in haar welkomstwoord nog eens in het kort uit dat het zogenaamde ‘romantische genre’ weliswaar heel veel wordt gelezen, maar weinig erkenning krijgt. Om daar verandering in te brengen, werd op 14 februari jl. het Valentijngenootschap opgericht.

Auteurs van wie twee of meer boeken zijn uitgegeven, kunnen zich aansluiten. Uitgevers, bibliotheken e.d. kunnen geassocieerd lid worden.

De Valentijnprijs wordt een publieksprijs. Tijdens de volgende ledenvergadering, die rond Valentijnsdag 2015 zal plaatsvinden, worden de nominaties voor de prijs bekendgemaakt. Een aantal maanden later wordt een manifestatie voor auteurs en lezers georganiseerd. Daar wordt ook de prijs uitgereikt.

Manifestatie

Geassocieerd lid Floor Jonkers, uitgever bij VBK Media, vertelde over de plannen voor de manifestatie. Het hoe en waar zal de komende tijd worden ingevuld. In ieder geval kunnen auteurs en lezers elkaar tijdens dit evenement ontmoeten, maar er is ook een podium waarop bijv. eigen werk kan worden voorgedragen. Met radiozender 100%NL worden gesprekken gevoerd. Daarnaast wordt er gezocht naar meer partners.

Altijd bereikbaar

Het Valentijngenootschap is digitaal te vinden via de website, Facebook en Twitter.  Op deze manier zijn we voor de leden, de lezers en de pers altijd bereikbaar. Met hulp van de leden, vrijwel allemaal actief op diezelfde social media, moet de naam een begrip worden.

Voor auteurs die werk in eigen beheer hebben uitgegeven, lezers, debutanten en sympathisanten bestaat de mogelijkheid om ‘Vriend van Valentijn’ te worden. Meer hierover is te vinden op de website: www.valentijngenootschap.nl onder het kopje: ‘Onze leden’.

Jonge auteurs

De vereniging is in het leven geroepen voor auteurs. Hun steun is nodig bij het verwezenlijken van de plannen, en er was tijdens deze vergadering volop ruimte voor hun opmerkingen en ideeën . ‘Samen sterk’ dat is het motto. Opvallend was de aanwezigheid van veel jonge auteurs en dat schept hoop voor de toekomst.