Categorieën
Zakelijk

Wat kun je allemaal met Google Ads?

Vroeger heette het Google Adwords, nu kennen we het als Google Ads: het advertentieprogramma van Google. Wereldwijd maken talloze bedrijven gebruik van de mogelijkheden van Google’s advertentienetwerk om hun bedrijf, producten of diensten onder de aandacht te brengen van internetgebruikers. En dat zijn er nogal wat! Wist je trouwens dat je met Google Ads op vele verschillende manieren je doelgroep kunt bereiken? Laten we de belangrijkste advertentiediensten van Google eens doornemen.

Adverteren in Google Search

Dit fenomeen kent eigenlijk iedereen wel. Vroeger waren dit de ‘groene’ snippets boven de ‘gewone’ zoekresultaten in Google, tegenwoordig worden ze gekenmerkt door het dikgedrukte woord Advertentie dat erboven staat. Met adverteren in Google Search kun je je richten op de voor jou relevante zoekwoorden. Wanneer iemand een zoekwoord intypt waar jij een advertentie voor hebt aangemaakt, vindt er soort veiling plaats. Alle adverteerders die interesse hebben in dat zoekwoord bieden, op basis van een vooraf ingestelde maximumprijs per klik, mee voor een plekje boven de zoekresultaten. Je betaalt vervolgens alleen voor je advertentie wanneer iemand er ook daadwerkelijk op heeft geklikt, dus niet voor de vertoning an sich.

Google Shopping

Wanneer je een webshop runt is Google Shopping daarnaast een erg interessante optie die Google Ads biedt. Met Google Shopping richt je je namelijk rechtstreeks op het promoten van je producten. De bezoeker ziet dus meteen een foto van het product en de belangrijkste specificaties. Dit maakt de kans op conversie groter. Je Google Shopping-advertenties verschijnen boven de gewone zoekresultaten in Google Search en Google Images.

Remarketing via Google Display Netwerk

Zoals je wellicht zult weten hebben veel uiteindelijke klanten meerdere contacten met je website nodig om uiteindelijk een bestelling te plaatsen of contact met je op te nemen. Ze willen er nog even over nadenken, concurrenten vergelijken of raken eenvoudigweg afgeleid en verlaten zonder erbij na te denken je site. Om van deze bezoekers zogeheten ‘uitgestelde conversies’ te maken, kun je gebruikmaken van het Google Display Netwerk. Met behulp van marketingcookies op je website volg je als het ware deze bezoekers over het internet en toon je tekst- of beeldadvertenties op de websites die zij bezoeken. Dit fenomeen noemen we remarketing en zorgt ervoor dat je onder de aandacht blijft van je potentiële klanten, net zolang tot ze converteren.

Wees je er wel bewust van dat Google Ads behoorlijk complex is. Om het risico te verkleinen dat adverteren op Google meer geld kost dan het oplevert, is het raadzaam een online marketing bureau in de arm te nemen.