Categorie├źn
Vervoer

Wordt 2021 het jaar van de helmplicht?

Al sinds jaar en dag wordt er in de wandelgangen van Den Haag gesproken over de helmplicht. De helmplicht houdt in dat iedereen die een scooter rijdt die harder gaat dan 40 kilometer per uur verplicht is een helm te dragen. Dit betekent inderdaad dat zowel rijder als bijrijder een helm moeten dragen. Nu hoor ik je zelf afvragen, dat moest toch al? Inderdaad sinds begin dit jaar is het in Amsterdam verplicht een helm te dragen. Dit maakte een ware hype op scooterhelmen los, heel Amsterdam ging helmen kopen. Wordt Amsterdam in deze als proefstad gebruikt? En gaat de helmplicht dan direct naar heel Nederland? Of gaat de Helmplicht juist niet door en wordt deze ook in Amsterdam weer afgeschaft? Deze en andere vragen worden beantwoord in deze blog.

Wat is de huidige status van de Helmplicht in Nederland?

In politiek Den Haag is met uiterst tevreden met de invoer van de helmplicht in Amsterdam. Zij stellen dat door de invoering van de helmplicht het sterfte aantal in het verkeer drastisch is afgenomen. Zij gaan hier wel even voorbij aan de corona crisis die Nederland en de wereld op dit moment teistert. Minder mensen in het verkeerd en daarnaast een stuk minder toeristen die het drukke verkeer van Amsterdam betreden. Natuurlijk heeft de Helmplicht ook zeker waarde maar een onafhankelijk onderzoek naar de kwestie lijkt in deze geen verspilde moeite of kosten.

Hoe nu verder met de helmplicht

In Amsterdam heeft men de eerste maand dat de helmplicht in is gegaan het niet dragen van een helm gedoogd. De minister van verkeer en infrastructuur heeft aangegeven dat dit bij andere steden ook op deze manier zal worden doorgevoerd. Men verwacht dat Rotterdam, Den Haag en Utrecht de eerst volgende steden zijn die de Helmplicht zullen gaan voeren. Hierna zal de rest van Nederland in rap tempo volgen.