Categorie├źn
Tip

Zo word jij een nog betere versie van jezelf

Mentale gezondheid en “self-care” zijn woorden die je steeds vaker langs hoort komen. En dit is een zeer positieve ontwikkeling, want deze onderwerpen zijn te lang vermeden. Nog steeds zijn er veel mensen die van hun mentale gezondheid nog geen prioriteit maken, terwijl dit wel heel belangrijk is. Maar hoe werk je nou aan je mentale gezondheid en hoe word je nou die betere versie van jezelf? In deze blog geef ik een aantal tips. 

Energy management

Tegenwoordig zit iedereens agenda stampvol. We plannen onze weken tot op de minuut en zitten geen moment meer stil. Deze manier van plannen, kijken waar je nog een gaatje in je agenda hebt en deze ook weer invullen, kan slechte gevolgen hebben voor onze mentale gezondheid. Het constant in de weer zijn kan namelijk veel stress veroorzaken. Stress hoeft niet perse slecht te zijn. Door stressvolle situaties raakt je lichaam in een soort ‘fight or flight’ status, waardoor je snel kan reageren en goed kan handelen. Het is dus eigenlijk een heel natuurlijk proces. Het is echter wel heel belangrijk dat je lichaam ook genoeg rust, zodat het allemaal in balans blijft. In ons leven tegenwoordig zijn deze rustmomenten echter steeds korter en zitten we bijna nooit meer stil. Hierdoor verkeert ons lichaam constant in een ‘fight or flight’ status, waardoor je zowel mentale en fysieke klachten kan krijgen. Om deze reden is het enorm belangrijk dat je niet je tijd inplant tot op de minuut, maar dat je goed je energie beheert en indeelt. Zorg dat je op 1 dag zowel dingen plant die energie kosten als die energie geven. Dingen die je energie geven verschillen voor iedereen, maar dit kan bijvoorbeeld zijn om een avondje film te kijken of met vrienden te eten. 

Hou een journal bij

Een andere tip die je kan helpen om jezelf te ontwikkelen en je mentale gezondheid in de gaten te houden, is om een journal bij te houden. Een journal is eigenlijk een soort dagboek, alleen je hoeft natuurlijk geen hele brieven naar jezelf te schrijven. Plan elke dag een momentje in om in je journal te schrijven. Dit kunnen korte tekstjes zijn waarin je bijvoorbeeld beschrijft hoe je je die dag voelt. Ook kun je in een journal bijvoorbeeld bepaalde bijhouden, zoals hoe gelukkig je je voelt en hoeveel energie je hebt op een dag. Hierdoor kun je je progressie per dag bekijken en zien of er eventueel een patroon te vinden is. Zo leer je steeds een beetje meer over jezelf en kan je je zo ook steeds meer ontwikkelen. 

Zoek hulp

Tot slot kun je natuurlijk altijd hulp zoeken als je jezelf en je mentale gezondheid wil verbeteren. Dit hoeft niet perse een psycholoog te zijn, het kan bijvoorbeeld ook een coach zijn of je kan een workshop gaan volgen. Als er bepaalde negatieve gewoontes zijn die je hebt die je mentale gezondheid dwars zitten, zoals een social media verslaving, dan kun je ook hier het beste hulp voor zoeken. Dan kun je bijvoorbeeld online therapie volgen of een psycholoog raadplegen om hiervan af te komen.